Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Buspas na Spacerowej – szybszy dojazd, więcej autobusów i bezpieczna trasa rowerowa

Miasto ogłosiło decyzję dotyczącą przebudowy ulicy Spacerowej. Władze zdecydowały o realizacji wariantu zakładającego utworzenie ciągłego buspasa w kierunku Oliwy oraz częściowego buspasa w stronę Osowy – od rejonu Renuszewa do węzła Osowa. Wybrany układ usprawni komunikację miejską, skróci czas podróży i poprawi bezpieczeństwo, przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu inwestycji na środowisko.

Rozwiązanie obejmuje pełny buspas w kierunku Oliwy na całej długości trasy oraz odcinkowy buspas w przeciwnym kierunku – tylko tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne z punktu widzenia przepustowości i punktualności kursów. Dodatkowo powstanie nowa, jednolita trasa rowerowa między Osową a Oliwą oraz dodatkowy pas do skrętu w prawo w stronę obwodnicy Trójmiasta. Ułatwi to wyjazd z ul. Spacerowej w kierunku trasy S6, co przełoży się na płynniejszy ruch samochodowy.

- Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych oraz analiz technicznych wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązanie dotyczące buspasa na ul. Spacerowej – podkreśla Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. – Zakłada ono jego budowę na całej długości w kierunku Oliwy oraz od okolic leśniczówki Renuszewo w kierunku Osowej. Dzięki temu uda się skrócić czas przejazdu autobusów w obu kierunkach o około 8 minut, jednocześnie ograniczając ingerencję w zabudowę i minimalizując wycinkę drzew. Jest to istotne zarówno z punktu widzenia decyzji środowiskowej, jak i zmniejszenia ryzyka protestów społecznych. Koszt inwestycji szacujemy na około 90 mln zł, z czego blisko 38 mln zł planujemy pozyskać z funduszy europejskich. Dokumentacja projektowa powstanie do pierwszego kwartału 2027 roku, co pozwoli rozpocząć kolejne etapy przygotowań do realizacji tej ważnej inwestycji.

Projekt pozwoli skrócić czas przejazdu autobusów do około 8 minut w każdą stronę, zwiększyć częstotliwość kursów linii 169, 171 i 179 oraz poprawić punktualność komunikacji miejskiej. Nowa droga rowerowa umożliwi codzienne, bezpieczne przemieszczanie się między dzielnicami na rowerze – niezależnie od pory roku.

buspas spacerowa 01 08 25a

Konsultacje z mieszkańcami

Na ten wariant zdecydowano się po analizie dwóch możliwych układów drogowych oraz po serii rozmów i spotkań z Radą Dzielnicy Oliwa i Radą Dzielnicy Osowa. Obie rady wyraziły aprobatę dla przedstawionego rozwiązania. Wybrany układ to odpowiedź na głosy mieszkańców, którzy podkreślali znaczenie zachowania zieleni, potrzebę usprawnienia transportu publicznego oraz budowy bezpiecznej infrastruktury rowerowej.

- Pierwotnie analizowaliśmy dwa warianty. Jeden z nich przewidywał buspas w obu kierunkach na całym odcinku - od skrzyżowania z ulicą Opacką do wjazdu do centrum handlowego przy obwodnicy. Drugi wariant zakładał buspas pod górę, zaczynający się w rejonie leśniczówki Renuszewo. Obecnie średni czas przejazdu autobusem w popołudniowym szczycie wynosi około 20 minut, z niewielką różnicą w zależności od kierunku. Realizacja pełnego wariantu z buspasem w obu kierunkach pozwoliłaby skrócić ten czas do 7–8 minut. Po analizie drugiego wariantu, ze skróconym odcinkiem, czas przejazdu pod górę wynosiłby około 9 minut – mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora ds. zarządzania Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wspólnie z projektantami zaproponowaliśmy wariant dodatkowy: przedłużenie dwupasmowego odcinka w kierunku Osowej, aż do łącznicy z obwodnicą. To bardzo istotne, bo dzięki realizacji tego krótkiego odcinka poprawiamy ogólną przepustowość ulicy Spacerowej. Dzięki temu autobusy będą mogły szybciej dotrzeć do buspasa, który zaczyna się przy leśniczówce i w efekcie uzyskujemy średni czas przejazdu autobusu w godzinach szczytu, w obu kierunkach, na poziomie około 8 minut. To prawdziwa rewolucja dla pasażerów komunikacji miejskiej na tym odcinku.

Z myślą o rowerzystach i kierowcach

Projekt przewiduje również bezpieczną i wygodną drogę rowerową, która połączy Osowę z Oliwą. Coraz więcej mieszkańców wybiera rower jako środek codziennego transportu, a nowa infrastruktura poprawi komfort podróży i bezpieczeństwo użytkowników.

Dodatkowy pas do skrętu w stronę obwodnicy poprawi płynność ruchu samochodowego w kierunku Osowy i zmniejszy korki w godzinach szczytu.

- Jako przewodniczący Komisji Mobilności i Transportu cieszę się, że możemy po raz kolejny ogłosić ważną inwestycję z zakresu infrastruktury miejskiej. Projekt budowy buspasa na ul. Spacerowej to efekt wielu rozmów – zarówno z mieszkańcami, jak i radami dzielnic Osowa i Oliwa, które doprowadziły do wypracowania kompromisu – mówił Marcin Makowski, radny miasta Gdańska. - To inwestycja kluczowa dla rozwoju zrównoważonego transportu i poprawy mobilności w Gdańsku. Zakładamy jej realizację po 2027 roku, ale już teraz pokazujemy, w jakim kierunku chcemy rozwijać system komunikacji w naszym mieście. Cieszy mnie również, że projekt buspasa uwzględnia budowę infrastruktury rowerowej – mieszkańcy coraz częściej wybierają rower nie tylko w celach rekreacyjnych, ale też w codziennych dojazdach do pracy, szkoły czy domu. Chcemy dać im realną alternatywę wobec transportu samochodowego. Wierzę, że ta inwestycja przyczyni się do poprawy jakości życia w Gdańsku i uczyni naszą mobilność bardziej zrównoważoną.

Realizacja i finansowanie

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ok. 90 mln zł. Gdańsk planuje złożyć wniosek o 38 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Pomorza w IV kwartale 2026 roku. Pozostała część środków pochodzić będzie z budżetu miasta. Dokumentacja projektowa ma być gotowa do lutego 2027 roku.

- To inwestycja, która przede wszystkim stawia na pasażerów komunikacji miejskiej, szczególnie tych korzystających z autobusów. Dla wielu z nich najbardziej frustrujące jest nie tylko czekanie na przystanku, ale przede wszystkim stanie w korkach – jak choćby na ulicy Spacerowej. Dlatego cieszę się, że głosy mieszkańców Osowej i Oliwy zostały wysłuchane, a my wykonujemy kolejny krok w stronę usprawnienia transportu publicznego – mówił Karol Ważny, radny miasta Gdańska. - Wypracowany kompromis uwzględnia interesy różnych stron – z jednej strony mieszkańców Oliwy, z drugiej – pasażerów z górnego tarasu. Planowany buspas sięgnie aż do rejonu leśniczówki Renuszewo, co w przyszłości może umożliwić budowę tunelu pod Pachołkiem – inwestycji bardzo wyczekiwanej przez mieszkańców tej części miasta. Nowe przedłużenie buspasa aż do obwodnicy to również realna korzyść dla kierowców, pozwoli rozładować korki w rejonie centrum handlowego Osowa i na całej Spacerowej. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego porozumienia i liczę, że po wykonaniu projektu jak najszybciej przystąpimy do realizacji.

- Bardzo się cieszymy na tak szeroko zakrojony projekt budowlany, dzięki któremu stworzymy alternatywę dla poruszania się samochodem po tej części naszego miasta. Z mojej perspektywy, przewodniczącego Komisji Strategii i Budżetu w Radzie Miasta Gdańska, bardzo ważne jest również przygotowanie finansowe tego zadania z prezydentem Grzelakiem i Wydziałem Projektów Inwestycyjnych – mówi radny Jan Perucki. – Będziemy szukali także środków zewnętrznych na sfinansowanie tej inwestycji, aby jak najbardziej odciążyć budżet miasta i móc przeznaczyć środki na Trasę Gdańsk Południe Wrzeszcz i rozbudowę komunikacji publicznej.

Dalszy rozwój transportu w Gdańsku

Spacerowa to jedna z kluczowych tras łączących północne dzielnice Gdańska z centrum i obwodnicą. Dzięki nowej organizacji ruchu poprawi się dostępność komunikacyjna Osowy i Oliwy, bez potrzeby rozbudowy całej ulicy do czterech pasów. To kolejna inwestycja wpisująca się w długofalowy plan rozwoju transportu publicznego i zrównoważonej mobilności w Gdańsku.

- Budowa buspasa na ul. Spacerowej to realna poprawa komfortu życia mieszkańców Osowy i Oliwy – to oni będą największymi beneficjentami tej inwestycji. Ale korzyści odczuje całe miasto, bo zmniejszenie korków na Spacerowej przełoży się na płynniejszy ruch także na Grunwaldzkiej, Polanki czy Czyżewskiego – mówi Łukasz Bejm, radny miasta Gdańska. - To rozwiązanie komunikacyjne, które służy zarówno gdańszczanom, jak i turystom odwiedzającym nasze miasto.