Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Podpisano umowę na budowę systemu kładek nad al. Jana Pawła II

Właśnie podpisano umowę na przebudowę kładki na Zaspie. W ramach inwestycji rozebrany zostanie stary obiekt, a w jego miejscu wybudowany zostanie system pięciu kładek, które znacznie ułatwią poruszanie się po okolicy.

Umowę wartą ponad 25 mln złotych podpisano 23 lipca z firmą Primost Południe. Prace mają zakończyć się w połowie 2027 r.

– Rozpoczynamy dziś inwestycję, na którą od dawna czekali mieszkańcy Zaspy i okolic – podkreśla Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. - Podpisanie umowy to pierwszy krok do budowy nowoczesnej kładki, która zastąpi starą, 50-letnią konstrukcję, niedostosowaną do dzisiejszych standardów. W jej miejscu powstanie zespół pięciu kładek dostępnych z poziomu ulicy, które umożliwią bezpieczne poruszanie się pieszym, rowerzystom oraz osobom z niepełnosprawnościami. Wartość inwestycji wynosi ponad 25 milionów  złotych i wpisuje się ona w jedną z kluczowych wartości strategii miasta – poprawę dostępności i komfortu mieszkańców – wyjaśnia Piotr Grzelak.

Zamiast jednej, wysokiej i niefunkcjonalnej kładki powstanie pięć mniejszych przejść na poziomie terenu. Będą one w pełni zintegrowane z infrastrukturą tramwajową i przystankami komunikacji miejskiej. Wszystkie przejścia zostaną wyposażone w sygnalizację świetlną, co znacznie poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Rozpoczęcie rozbiórek części kładki we wrześniu

Prace budowlane ruszą w najbliższych tygodniach  i potrwają około dwóch lat. Ich realizacja zostanie podzielona na etapy, tak aby przez cały czas zapewnić mieszkańcom dostęp do przystanków tramwajowych i zminimalizować utrudnienia w ruchu.

- W pierwszej kolejności oczekujemy, że wykonawca opracuje projekt tymczasowej organizacji ruchu i uzyska niezbędne uzgodnienia – mówi Krzysztof Małkowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska . - Po przygotowaniu i akceptacji projektu planujemy rozpoczęcie rozbiórek istniejących estakad w ciągu alei Rzeczypospolitej w połowie września. Oczekujemy też od wykonawcy przygotowania w najbliższym czasie szczegółowego harmonogramu robót, etapowania prac, aby uciążliwości dla mieszkańców i pasażerów korzystających z przystanków autobusowych i tramwajowych były jak najmniejsze. Ze względu na duży zakres prac pewne utrudnienia będą, ale będziemy starali się je na każdym etapie minimalizować – dodaje dyrektor DRMG.

O tym jak kluczowe jest opracowanie szczegółowego harmonogramu robót wspominał również Michał Targoś, przedstawiciel firmy Primost Południe, wykonawcy zadania.

- Po podpisaniu umowy natychmiast przystępujemy do opracowania projektu technologicznego i realizacji prac zgodnie z harmonogramem. Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz zachowanie ciągłości ruchu pieszego i tramwajowego. Cieszymy się, że możemy być częścią tej ważnej dla mieszkańców inwestycji – przyznaje Targoś.

Inwestycja ważna dla mieszkańców

Przebudowa kładki na Zaspie to projekt, który łączy w sobie wiele aspektów – bezpieczeństwo, dostępność, estetykę i funkcjonalność. To także istotny krok w stronę rozwoju mobilności miejskiej, w której priorytetem stają się piesi i rowerzyści.

– To niezwykle ważna inwestycja – pokazujemy, że miasto to żywy organizm, w który inwestujemy nie tylko w południowych dzielnicach, ale również na Dolnym Tarasie – podkreśla Marcin Makowski, Radny Miasta Gdańska. – Remont kładki to przede wszystkim poprawa dostępności i wygody dla mieszkańców, zwłaszcza starszych osób, rodzin z dziećmi i osób z niepełnosprawnościami. Cieszymy się, że ta długo wyczekiwana inwestycja ruszyła. Mamy nadzieję, że związane z nią utrudnienia będą jak najmniej uciążliwe. To dla mnie osobiście duża satysfakcja, bo ten projekt był jednym z naszych kluczowych punktów zarówno w programie wyborczym z 2018, jak i 2024 roku. Dziś przechodzimy do realizacji – i to naprawdę cieszy. 

Projekt zakłada także przebudowę sieci trakcyjnej oraz wykonanie nowej nawierzchni al. Rzeczypospolitej w bezpośrednim sąsiedztwie przejść. Odświeżony zostanie też sam wiadukt drogowy. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych nowa infrastruktura będzie tańsza w utrzymaniu niż dotychczasowa konstrukcja. Gdańsk ubiega się również o dofinansowanie z funduszy unijnych, w ramach Regionalnego Planu Transportowego.

wspolne fot dominik paszlinski gdansk pl

Zdjęcie: Dominik Paszliński/ gdansk.pl