Umowa na przebudowę Mostu Siennickiego

Prace przy moście mają potrwać około 2 lat i będą kosztowały 43 mln zł. To kluczowy krok w kierunku przywrócenia pełnej funkcjonalności jednej z najstarszych przepraw w mieście.
- Dotrzymujemy obietnicy – dziś podpisujemy umowę na zasadniczą modernizację Mostu Siennickiego – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – To niezwykle ważna inwestycja, ponieważ most zbudowany w 1912 roku przez lata był jedynie doraźnie remontowany i nigdy nie przeszedł gruntownej przebudowy. Cieszę się, że prace zrealizuje lokalna firma, która zna specyfikę tego miejsca i ma doświadczenie w prowadzeniu dużych inwestycji w naszym mieście. Modernizacja potrwa około dwóch lat i pozwoli przywrócić w pełni bezpieczną, nowoczesną przeprawę dla mieszkanek i mieszkańców Gdańska.
Koszt inwestycji wynosi ponad 43 mln zł, a czas realizacji przewidziano na 2 lata. Wykonawcą prac jest firma Most. W tym okresie utrzymany zostanie ruch pieszy i rowerowy, podobnie jak żegluga na torze wodnym – choć mogą wystąpić czasowe utrudnienia. Jednym z priorytetów miasta jest zapewnienie dostępności mostu przez cały okres realizacji inwestycji.
- Dotychczas działaliśmy w trybie nakazu Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego – to pozwoliło na przyspieszenie procedur i wykonanie prac stabilizujących obiekt. To był pierwszy, niezbędny etap, który udało się zrealizować. Dziś podpisujemy umowę w trybie standardowym, a to oznacza rozpoczęcie prac, które w istocie będą budową wielu elementów konstrukcyjnych od nowa. To niezwykle istotne, bo historia mostu – zniszczenia z 1945 roku i późniejsza przebudowa w latach 80. – pozostawiły go w stanie wymagającym gruntowej interwencji. Najważniejsze jednak, że już na początku września ekipy wejdą na plac budowy, by podjąć te kluczowe prace.
Zakres planowanej przebudowy jest szeroki. Na początek przewidziano roboty przygotowawcze i rozbiórkowe poszczególnych elementów, a także zabezpieczenie istniejących sieci. Następnie rozebrane zostaną przyczółki i nasypy, przy jednoczesnym zachowaniu historycznych kamiennych elementów oblicówki. Równolegle prowadzone będą prace związane z demontażem dotychczasowego wyposażenia mostu.
- Prace będą prowadzone zarówno z lądu, jak i z wody. Rozpoczniemy od fundamentów, następnie przejdziemy do konstrukcji nośnej i wykończenia – wyjaśnia Paweł Zieliński z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Przebudowa sieci technicznych będzie realizowana równolegle z budową nowych przyczółków.
W ramach zadania przebudowana zostanie kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa oraz ciepłociąg. Prace obejmą też demontaż i odtworzenie sieci trakcyjnej, wymianę słupów trakcyjnych i oświetleniowych, a także przebudowę infrastruktury telekomunikacyjnej. W ramach projektu powstanie miejski system monitoringu wizyjnego, co będzie wiązać się z przebudową części instalacji teletechnicznych.
Aktualizacja, 25.08.2025.
Umowę podpisano z firmą Most. Realizacja ma potrwać około 2 lata. Koszt to ponad 43 mln zł.
Aktualizacja, 15.07.2025 r.
15 lipca przywrócono ruch pieszy i rowerowy na moście Siennickim.
Aktualizacja, 8.07.2025 r.
Zakończyły się prace zabezpieczające Most Siennicki w Gdańsku. Od 15 lipca możliwe będzie ponowne korzystanie z przeprawy pieszo-rowerowej oraz żeglugi pod mostem. Równolegle wdrażane są zmiany w komunikacji miejskiej oraz prowadzone przygotowania do kompleksowej przebudowy całej konstrukcji.
Zrealizowano wszystkie działania wynikające z decyzji Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Wykonano nową konstrukcję wsporczą opartą na 16 palach, która skutecznie odciąża przyczółki mostu. Rozpoczęto również obserwację techniczną obiektu, prowadzoną przez zespół naukowy Politechniki Gdańskiej. Monitoring potrwa do 11 lipca.
– Zgodnie z deklaracją pani prezydent zakończyliśmy prace niezbędne do ustabilizowania Mostu Siennickiego – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. – W marcu otrzymaliśmy od ekspertów z Politechniki Gdańskiej raport z rekomendacjami, których realizacja miała umożliwić przywrócenie ruchu pieszego i rowerowego. Prace zostały zakończone i odebrane przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Obecnie rozpoczynamy zapowiadany wcześniej monitoring, prowadzony przez zespół Politechniki – potrwa on do 11 lipca. Jego celem jest ostateczne potwierdzenie, że most został skutecznie ustabilizowany. Równolegle uruchamiamy procedury związane z przywróceniem ruchu – zarówno pieszego i rowerowego, jak i wodnego pod mostem.
Po potwierdzeniu stabilizacji konstrukcji możliwe będzie przywrócenie ruchu pieszo-rowerowego oraz żeglugowego pod mostem. Planowany termin otwarcia to wtorek, 15 lipca.
Prace wykończeniowe i przygotowania
W najbliższych dniach zakończy się montaż tymczasowych kładek nad wykopami oraz ogrodzenia w rejonie sieci ciepłowniczych i wodociągowych. Równolegle kończone są prace torowe przy ul. Głębokiej, które poprawią dostępność przystanków tramwajowych i skrócą czas dojścia dla pasażerów.
– Dzisiaj zamykamy etap robót związany z decyzją nakazową. W najbliższych dniach skoncentrujemy się na wykonaniu i montażu specjalnych kładek pieszo-rowerowych, które pojawią się nad wykopami po obu stronach mostu. Kładki zostaną wyposażone w odpowiednią infrastrukturę i uzbrojenie, a ich konstrukcja umożliwi bezpieczny ruch pieszych i rowerzystów, bez konieczności zsiadania z roweru - podkreśla Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Równolegle kończymy budowę rozjazdu torowego w rejonie ulicy Głębokiej. Pozwoli to na zlokalizowanie przystanku tramwajowego bliżej mostu, co nie tylko skróci czas dojścia, ale też znacząco poprawi komfort korzystania z komunikacji miejskiej. Trwa również postępowanie przetargowe związane z przebudową całego obiektu mostowego – jesteśmy na etapie rozstrzygania ofert i zmierzamy do podpisania umowy z wykonawcą na przełomie lipca i sierpnia. Przebudowa będzie kompleksowa: po wcześniejszym podparciu – a konstrukcja wsporcza już została wykonana – rozbierzemy przyczółki, wzmocnimy podłoże i odbudujemy je. Odmienimy również otoczenie mostu. Pojawi się nowa zieleń, a całość zyska nową jakość – zapowiada dyrektor Małkowski.
Kolejny etap: przebudowa mostu
Trwa postępowanie przetargowe na kompleksową przebudowę Mostu Siennickiego. Złożono oferty, z których najniższa opiewa na ok. 43,4 mln zł. Projekt zakłada przebudowę przyczółków, wykonanie nowych fundamentów, modernizację sieci podziemnych oraz uporządkowanie otoczenia mostu. Środki na realizację inwestycji zostały zabezpieczone podczas czerwcowej sesji Rady Miast
Zmiany w komunikacji miejskiej
- W poniedziałek, 14 lipca, będzie można zobaczyć pierwsze tramwaje testujące trakcję. Dzień później, od godz. 4:30, linie 8 i 9 będą dojeżdżać do przystanku Głęboka, aby pasażerowie mogli skorzystać z przeprawy pieszej bądź rowerowej. Naprzeciwko, z przystanku będzie odjeżdżał autobus, który będzie odwoził mieszkańców bezpośrednio na Stogi. Większość kursów linii T8, kursujących między godziną 9.00 a 19.00, będzie również dowozić mieszkańców na plażę na Stogach – mówił Łukasz Kłos, dyrektor ZTM w Gdańsku - Jesteśmy w stałym kontakcie z radami dzielnic Wyspy Portowej i wkrótce zaprosimy przedstawicieli rad na spotkanie, podczas którego ponownie wysłuchamy głosu mieszkańców w kontekście ewentualnych korekt w rozkładach. Ostatni kurs promu odbędzie się 14 lipca o godzinie 21.30.
Wraz z otwarciem mostu wprowadzone zostaną korekty w kursowaniu wybranych linii komunikacji miejskiej:
- Linie tramwajowe 8 i 9 zostaną wydłużone do przystanku „Głęboka”.
- Linia T8 wróci na trasę Głęboka – Stogi i w godzinach 9:00–19:00 będzie dojeżdżać do „Stogi Plaża”.
- Autobus 911 zostanie wydłużony do Górek Zachodnich.
- Przeprawa promowa F8 zakończy działalność – ostatni dzień kursowania to 14 lipca.
Prom, który funkcjonował jako rozwiązanie tymczasowe, przewiózł ponad 120 tys. pasażerów oraz 61 tys. rowerów.
Ciągły monitoring konstrukcji
Po otwarciu most pozostanie pod stałą obserwacją techniczną. Monitoring obejmie m.in. przemieszczenia przyczółków oraz ogólny stan konstrukcji. Dzięki temu możliwe będzie szybkie reagowanie w przypadku wykrycia ewentualnych nieprawidłowości.
Aktualizacja 17.06.2025
Aktualizacja 19.05.2025