Budowa przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny

Budowa przejścia naziemnego przy stacji Gdańsk Główny, a tym samym ułatwienie poruszania się po okolicy pieszym, pozostaje priorytetem miasta.
W Gdańsku sukcesywnie realizowana jest polityka uspokajania ruchu oraz tworzenia nowych połączeń pieszych. W ostatnich latach, zgodnie z tymi założeniami, powstały naziemne przejścia na ul. Podwale Przedmiejskie, przy Bramie Wyżynnej oraz w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
W ubiegłym roku ogłoszono również przetarg dotyczący budowy takiego przejścia przy dworcu Gdańsk Główny. Z powodu przedłużających się uzgodnień m.in. z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przetarg unieważniono. W trakcie pozyskiwania decyzji ZRID niezbędnej do rozpoczęcia robót konserwator trzykrotnie wydał opinię negatywną. Decyzja ta została ostatecznie pozyskana 31 stycznia. Nowy przetarg zostanie ogłoszony w najbliższych dniach.
Nowe przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.
Aktualizacja, 12.03.2025 r.
Dobra wiadomość dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej korzystających z tymczasowych przystanków autobusowych w okolicy dworca PKP Gdańsk Główny. W godzinach nocnych z wtorku na środę (18/19 marca) planowany jest powrót stałej organizacji ruchu przy dworcu. Autobusy komunikacji miejskiej kursujące w tym miejscu wrócą na swoje stałe przystanki.
Nowe przejście przy dworcu funkcjonuje już od października ubiegłego roku, ułatwiając poruszanie się po okolicy pieszym i rowerzystom. Wraz z budową przejścia wykonano nową sygnalizację świetlną, zatokę kiss and ride, a na przystankach autobusowych po obu stronach Podwala Grodzkiego pojawiły się nowe i komfortowe wiaty przystankowe. Co ważne, wydłużone zostały również perony tramwajowe. Przebudowano całą konstrukcję peronów, wzdłuż których zamontowano barierki.
Ostatnim elementem do wykonania pozostał montaż i oszklenie wiat tramwajowych. Docelowo na miejscu pojawi się osiem wiat o zróżnicowanej długości. Mimo wielu starań DRMG, z uwagi na problemy kontraktowe Głównego Wykonawcy - firmy Flize Gres - z podwykonawcą odpowiedzialnym za dostarczenie, montaż i szklenie wiat, ten element prac zostanie wykonany w późniejszym terminie. Działania te będą prowadzone w godzinach nocnych.
Do czasu zamontowania docelowego oszklenia, perony zostaną zabezpieczone tymczasowymi barierkami. To rozwiązanie umożliwi otwarcie dotychczas zamkniętych pasów ruchu w kierunku Huciska i Wrzeszcza, co znacznie wpłynie na płynność ruchu w okolicy dworca i ułatwi korzystanie z autobusów ZTM pasażerom.
Z uwagi na niewykonanie inwestycji w terminie wykonawcy zostaną naliczone kary umowne. Wysokość kar zostanie oszacowana po odbiorze końcowym. Obecnie dążymy do tego, by jak najszybciej zakończyć realizację inwestycji.
Aktualizacja, 05.02.2025 r.
Aktualizacja, 11.12.2024 r.
Wykonano nawierzchnię przejścia pomiędzy torowiskiem. Ułożono również nawierzchnię peronu tramwajowego od strony Krewetki.
Aktualizacja, 14.11.2024 r.
Rozerbrano konstrukcję nawierzchni peronów w pobliżu tunelu. Wykonywana jest nowa konstrukcja.
Aktualizacja, 26.10.2024 r.
Przejście zostało udostępnione pieszym. Zamknięto dojście z peronów tramwajowych do tunelu, ale tunel pozostaje otwarty. Okolice przejścia to nadal teren budowy, więc prosimy o zachowanie ostrożności.
Aktualizacja, 23.10.2024 r.
W sobotę, 26 października od godzin porannych piesi będą mogli korzystać z przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku Głównym.
W związku z kolejnym etapem prac drogowych przy ul. Podwale Grodzkie w rejonie przystanków „Dworzec Główny”, od soboty udostępnione zostanie naziemne przejście dla pieszych. Jednocześnie tymczasowo zamknięte będzie wejście na przystanki tramwajowe z tunelu. Tramwaje będą się zatrzymywać na peronach, sąsiadujących z naziemnym przejściem dla pieszych.
Udostępnienie przejścia nie oznacza końca robót. W najbliższym czasie Wykonawca przystąpi do prac związanych z przebudową peronów tramwajowych i montażem wiat przystankowych. Z uwagi na to, że będzie to nadal teren budowy, prosimy o zachowanie ostrożności.
Aktualizacja, 22.10.2024 r.
Aktualizacja, 03.10.2024 r.
Aktualizacja, 30.07.2024 r.
Aktualizacja, 13.06.2024 r.
Umowę podpisano z firmą Grupa Flize Gres Sp. z o.o. Koszt budowy przejścia wraz z niezbędną infrastrukturą to niecałe 12 mln złotych. Harmonogram robót przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r., natomiast procedury odbiorowe mają zakończyć się w styczniu przyszłego roku. W pierwszej kolejności wykonawca będzie kontraktował materiały oraz opracuje projekt tymczasowej organizacji ruchu. Po jego przygotowaniu będziemy informować o planowanych zmianach w organizacji ruchu.