Budowa przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny
Budowa przejścia naziemnego przy stacji Gdańsk Główny, a tym samym ułatwienie poruszania się po okolicy pieszym, pozostaje priorytetem miasta.
W Gdańsku sukcesywnie realizowana jest polityka uspokajania ruchu oraz tworzenia nowych połączeń pieszych. W ostatnich latach, zgodnie z tymi założeniami, powstały naziemne przejścia na ul. Podwale Przedmiejskie, przy Bramie Wyżynnej oraz w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
W ubiegłym roku ogłoszono również przetarg dotyczący budowy takiego przejścia przy dworcu Gdańsk Główny. Z powodu przedłużających się uzgodnień m.in. z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przetarg unieważniono. W trakcie pozyskiwania decyzji ZRID niezbędnej do rozpoczęcia robót konserwator trzykrotnie wydał opinię negatywną. Decyzja ta została ostatecznie pozyskana 31 stycznia. Nowy przetarg zostanie ogłoszony w najbliższych dniach.
Nowe przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.
Aktualizacja, 14.11.2024 r.
Rozerbrano konstrukcję nawierzchni peronów w pobliżu tunelu. Wykonywana jest nowa konstrukcja.
Aktualizacja, 26.10.2024 r.
Przejście zostało udostępnione pieszym. Zamknięto dojście z peronów tramwajowych do tunelu, ale tunel pozostaje otwarty. Okolice przejścia to nadal teren budowy, więc prosimy o zachowanie ostrożności.
Aktualizacja, 23.10.2024 r.
W sobotę, 26 października od godzin porannych piesi będą mogli korzystać z przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku Głównym.
W związku z kolejnym etapem prac drogowych przy ul. Podwale Grodzkie w rejonie przystanków „Dworzec Główny”, od soboty udostępnione zostanie naziemne przejście dla pieszych. Jednocześnie tymczasowo zamknięte będzie wejście na przystanki tramwajowe z tunelu. Tramwaje będą się zatrzymywać na peronach, sąsiadujących z naziemnym przejściem dla pieszych.
Udostępnienie przejścia nie oznacza końca robót. W najbliższym czasie Wykonawca przystąpi do prac związanych z przebudową peronów tramwajowych i montażem wiat przystankowych. Z uwagi na to, że będzie to nadal teren budowy, prosimy o zachowanie ostrożności.
Aktualizacja, 22.10.2024 r.
Aktualizacja, 03.10.2024 r.
Aktualizacja, 30.07.2024 r.
Aktualizacja, 13.06.2024 r.
Umowę podpisano z firmą Grupa Flize Gres Sp. z o.o. Koszt budowy przejścia wraz z niezbędną infrastrukturą to niecałe 12 mln złotych. Harmonogram robót przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r., natomiast procedury odbiorowe mają zakończyć się w styczniu przyszłego roku. W pierwszej kolejności wykonawca będzie kontraktował materiały oraz opracuje projekt tymczasowej organizacji ruchu. Po jego przygotowaniu będziemy informować o planowanych zmianach w organizacji ruchu.