Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - Wszystkie wydarzenia

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: RODO

Poprawa odprowadzenia wód deszczowych na skrzyżowaniu przy Urzędzie Miejskim to jedna z priorytetowych inwestycji, ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców. W poniedziałek, 17 października rozpoczną się prace w rejonie tego skrzyżowania. W związku z przebudową nastąpią zmiany w organizacji ruchu.

W celu zminimalizowania, uciążliwości związane ze zmianami w ruchu zostały podzielone na etapy. Informacje o każdym z nich mieszkańcy Gdańska będą otrzymywali na bieżąco.

- Mamy świadomość, jak duże jest skrzyżowanie przy ul. Nowe Ogrody oraz jak krytycznie dla ruchu wpłynęłoby jego całkowite zamknięcie. Dlatego podzieliliśmy inwestycję na siedem etapów. Mamy nadzieję, że przez czas trwania prac uda nam się zachować płynność przejazdu. O każdym kolejnym etapie inwestycji będziemy informować mieszkańców poprzez plakaty i ulotki. Już w tym tygodniu można je będzie znaleźć w autobusach oraz okolicznych wspólnotach mieszkaniowych – mówił podczas konferencji prasowej Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

Budowa kolektora deszczowego wzdłuż linii tramwajowej

W pierwszym etapie prac tuż po Wszystkich Świętych wyłączony zostanie ruch tramwajowy na trasie Carla Groddecka/Plac Zebrań Ludowych. W tym okresie tramwaj linii nr 4 jeździł będzie trasą tramwaju nr 2. Te utrudnienia potrwają około 10 dni.

Prace na skrzyżowaniu będą polegały na  rozbudowie istniejącego systemu odwodnienia w celu poprawy odbioru wód opadowych, które zbierają się w tym miejscu w trakcie nawalnych opadów deszczu. Ważnym elementem realizacji będzie budowa kolektora deszczowego wzdłuż torów tramwajowych.

Od początku realizacji zadania, czyli od 17 października, do Świąt Bożego Narodzenia wyłączony z funkcjonowania będzie przystanek tramwajowy Urząd Miejski 01. Pasażerowie będą musieli skorzystać z przystanku wcześniejszego lub następnego (poza okresem całkowitego wyłączenia linii tramwajowej na tej trasie).
Wyłączony zostanie również fragment chodnika w obrębie tego przystanku.

Jak pojadą kierowcy?

Inwestycja, poza budową kolektora deszczowego, obejmuje również wykonanie odwodnienia liniowego ułożonego wzdłuż krawężników, odwodnienia ułożonego w poprzek ulic, a także budowę nowych studni. Dlatego również dla kierowców szykują się zmiany.

Już po 1 listopada w ul. 3 Maja na wysokości Urzędu Miejskiego, nastąpi zwężenie pasów ruchu do jednego pasa do jazdy w lewo (kierunek ul. Kartuska) i do jednego pasa do jazdy na wprost (kierunek dworzec autobusowy) i w prawo (kierunek Hucisko).  Jeszcze w listopadzie planowane jest również całkowite zamknięcie ul. 3 Maja na wysokości Urzędu Miejskiego na potrzeby wykonania m.in. studni i odwodnienia liniowego, a także dalszego odcinka kolektora.

Zmiany dla pieszych

W drugiej połowie listopada nastąpią istotne zmiany dla pieszych, ponieważ zamknięte zostanie przejścia dla pieszych w ul. 3 Maja na wysokości Urzędu Miejskiego. Wówczas piesi będą mieli do dyspozycji przejście po drugiej stronie skrzyżowania na wysokości aresztu. Taka organizacja utrzyma się w tym miejscu do ok. 23 grudnia.

Harmonogram zmian w organizacji ruchu 

Etap I

17.10 – 1.11 włącznie:

  • wyłączenie przystanku tramwajowego Urząd Miejski 01
  • brak możliwości poruszania się po chodniku w obrębie przystanku tramwajowego Urząd Miejski

Etap II

od 2 listopada:

  • zwężenie pasów ruchu w ul. 3 Maja na wysokości Urzędu Miejskiego do jednego pasa do jazdy w lewo (kierunek ul. Kartuska), oraz do jednego pasa do jazdy na wprost (kierunek dworzec autobusowy) i w prawo (kierunek Hucisko)

3 - 13.11:

  • wstrzymanie ruchu tramwajowego na trasie Carla Groddecka/Plac Zebrań Ludowych (tramwaj linii 4 będzie jeździł trasą tramwaju nr 2)

od 14 listopada:

  • przywrócenie ruchu tramwajowego na trasie Carla Groddecka/Plac Zebrań Ludowych

Etap III

14.11 - 23.12:

  • całkowite zamknięcie ul. 3 Maja na wysokości Urzędu Miejskiego (objazdy ulicami Armii Krajowej, Wały Jagiellońskie, Nowe Ogrody)
  • wyłączenie przejścia dla pieszych w ul. 3 Maja na wysokości Urzędu Miejskiego (możliwość przejścia po drugiej stronie skrzyżowania poprzez przejście dla pieszych na wysokości aresztu).

Przerwa na czas świąt 24 grudnia – 8 stycznia

  • przywrócenie przystanku Urząd Miejski 01
  • przywrócenie ruchu w ul. 3 Maja (możliwe miejscowe zawężenia)

Etap IV

9.01 – 29.01.2023

  • wprowadzenie organizacji ruchu odbędzie się w nocy z 8 na 9 stycznia
  • zamknięcie przejścia dla pieszych w ul. 3 Maja na wysokości Urzędu Miejskiego
  • zamknięcie ul. 3 Maja w kierunku CH Forum na wysokości Urzędu Miejskiego
  • zamknięcie ul. 3 Maja w kierunku CH Forum oraz lewoskrętu w ul. Nowe Ogrody w kierunku Hucisko na wysokości aresztu
  • prawoskręt w kierunku Kartuska na wysokości aresztu pozostaje otwarty

Etap V

30.01-02.04.2023

  • zamknięcie przejścia dla pieszych w ul. Nowe Ogrody na wysokości Urzędu Miejskiego
  • zamknięcie skrajnych pasów po obu stronach ul. Nowe Ogrody od Urzędu Miejskiego w kierunku Kartuska oraz Hucisko
  • zwężenie jezdni w ul. 3 Maja na wysokości aresztu do dwóch pasów

Etap VI

03.04-23.04.2023

  • zamknięcie przejścia dla pieszych w ul. Nowe Ogrody na wysokości Urzędu Miejskiego
  • zamknięcie wewnętrznych pasów po obu stronach ul. Nowe Ogrody od Urzędu Miejskiego w kierunku ul. Kartuskiej oraz Huciska

Etap VII

24.04-12.05.2023

  • zamknięcie przejścia dla pieszych w ul. Nowe Ogrody na wysokości Urzędu Miejskiego
  • zamknięcie skrajnych pasów po obu stronach ul. Nowe Ogrody od Urzędu Miejskiego w kierunku ul. Kartuskiej oraz Huciska
  • zamknięcie wewnętrznych pasów po obu stronach ul. Nowe Ogrody od Urzędu Miejskiego w kierunku ul. Kartuskiej oraz Huciska

Wykonawcą robót jest Konsorcjum firm Poleko Budownictwo Sp. z o.o. oraz WPRD Gravel Sp. z o.o. Koszt realizacji wynosi 6,8 mln zł.

Zadanie uzyskało dofinansowanie ze środków POIiŚ 2007-2014 w ramach przedsięwzięcia pn. „Systemy gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich – miasto Gdańsk – etap III”.

plansza remont na skrzyzowaniu 1

Podpisano umowę na modernizację wiaduktu, który łączy Brzeźno z  Letnicą i Nowym Portem. Prace związane z remontem obiektu na ul. Krasickiego rozpoczną się w środę, 28 września i potrwają do końca grudnia 2022 r.

Na mapie Gdańska w najbliższych latach pojawią się kolejne dwa baseny. Właśnie podpisano umowy na ich zaprojektowanie. Pływalnie powstaną w Brzeźnie i w dzielnicy Ujeścisko-Łostowice.

Zespół Sierocińca jest jednym z najstarszych zachowanych budynków w Gdańsku. Obiekt wymaga generalnego remontu, który został podzielony na etapy. Obecnie trwają prace związane z realizacją pierwszego etapu,  a w najbliższym czasie rozpoczną się roboty na kolejnym.

Zbiornik Subisława przy ul. Pomorskiej zwiększy swoją retencję, a mieszkańcy zyskają odnowione ścieżki spacerowe. W środę, 31 sierpnia poznaliśmy oferty w przetargu na przebudowę zbiornika. Wpłynęło 5 ofert, które są obecnie analizowane.

Przebudowa zbiornika Subisława nr 4  na Potoku Oliwskim zwiększy możliwości retencyjne istniejącego zbiornika. Po zakończeniu prac, które mają potrwać 38 tygodni od daty podpisania umowy, stała pojemność powodziowa akwenu zwiększy się z 8260 m3 do 23 763 m3, co uchroni pobliskie tereny przed zalaniem.

W zakresie zadania znalazła się przebudowa budowli funkcjonalnie związanej ze zbiornikiem. Ponadto odpływ wody poprowadzony będzie  nieczynnym obecnie, historycznym kanałem Młynówki. Kanał ten będzie wspomagał odprowadzenie wód do Potoku Oliwskiego. Sam potok także zostanie uregulowany.

Jednym z elementów inwestycji będzie także przebudowa zapory czołowej zbiornika i wzmocnienie pionowych umocnień i skarpy wokół zbiornika.  W ramach inwestycji wyremontowane zostaną parkowe ścieżki, z uwzględnieniem dojazdu technicznego dla służb komunalnych.

Na realizację zadania zabezpieczono w budżecie 12 400 675 zł. Wpłynęło pięć ofert, które są obecnie analizowane:

  1. Pros Poland Sp. z o. o – 9 471 000 zł
  2. ETP S.A. – 12 168 142, 27 zł
  3. Strabag Sp. z o.o – 9 424 660, 30 zł
  4. Poleko Budownictwo Sp. z o.o – 16 944 528, 53 zł
  5. Meliorex Sp. z o.o – 14 978 587, 05 zł.

Realizacja inwestycji ma potrwać 38 tygodni od daty podpisania umowy.

 

Podpisano umowę na projekt  Zielonego Bulwaru, w pasie tzw. Drogi Zielonej.  W przyszłości nowa linia będzie również ułatwieniem dla wszystkich, którzy chcą dotrzeć w bezpośrednie okolice parku Reagana i pasa nadmorskiego. Dokumentacja  uwzględni trasę tramwajową na odcinku od al. Hallera do ul. Chłopskiej przez ul. Obrońców Wybrzeża.

18 sierpnia podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej Zielonego Bulwaru. Trasa tramwajowa zostanie zaprojektowana od al. Hallera do ul. Chłopskiej, w pasie drogowym tzw. Zielonej Drogi i ul. Obrońców Wybrzeża. Projekt opracuje spółka Green Cities Infrastructure Sp. z o.o. Umowa opiewa na ponad 3 mln złotych. Dokumentacja ma być gotowa wiosną 2024 r.

- Inwestujemy i rozwijamy sieć tramwajową, ponieważ sprawnie działająca komunikacja publiczna jest główną alternatywą dla samochodu. Takiego połączenia tramwajowego brakuje w tej części miasta, mieszkańcy zyskają nową linię tramwajową, której efektem będzie zmniejszenie ruchu samochodowego w pasie nadmorskim – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Projekt uwzględni także przebudowę układu drogowego. Przetarg dotyczy sporządzenia dokumentacji projektowej dla budowy Bulwaru Zielonego wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego i uzyskaniem niezbędnych uzgodnień wraz z decyzją środowiskową. Mieszkańcy zyskają w przyszłości nie tylko tramwaj, ale i nową trasę spacerową i rowerową.

Zgodnie z założeniami na 750-metrowym odcinku ul. Czarny Dwór, od al. Hallera do al. Jana Pawła II funkcjonował będzie układ dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.  Dalej na ok. 800-metrowym fragmencie ul. Czarny Dwór od al. Jana Pawła II do ul. Obrońców Wybrzeża przewidziano układ 1x2 (jedna jezdnia, dwa pasy ruchu).

Dokumentacja projektowa na odcinku od. al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża  uwzględni budowę dróg rowerowych i chodników wraz z  ich dowiązaniem do istniejącej infrastruktury. Na ul. Obrońców Wybrzeża przewidziano w przyszłości budowę trasy tramwajowej z uwzględnieniem przebudowy istniejącej infrastruktury. Biuro projektowe zaprojektuje również kanalizację deszczową, oświetlenie i sygnalizację, która w przyszłości zostanie włączona w system TRISTAR. Jednym z elementów projektu będzie także zagospodarowanie zieleni z małą architekturą.

Obroncow Wybrzeza