Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - Wydarzenia

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: RODO

Ulica Junony zostanie w przyszłości przebudowana na odcinku od ul. Wodnika do ul. Barniewickiej. Pierwszym krokiem do realizacji inwestycji będzie opracowanie dokumentacji projektowej. Właśnie ogłoszono przetarg w tej sprawie.

W sierpniu 2023 roku zakończą się prace projektowe nad opracowaniem kwerendy historycznej i koncepcji zagospodarowania Parku Schopenhauera. Jest to pierwszy krok do przeprowadzenia metamorfozy tego miejsca.

Na tę inwestycję czekała spora część mieszkańców dzielnic Ujeścisko-Łostowice i Jasień. Właśnie otwarto nowo wybudowany odcinek ul. Piotrkowskiej, który połączył te dwie dzielnice i znacznie usprawni ruch w okolicy. Zmianie ulegną również trasy i rozkłady jazdy autobusów.

- Wydłużenie ulicy Piotrkowskiej w stronę ulicy Lawendowe Wzgórze, gdzie mamy już tramwaj, przedszkole, szkołę, pętlę autobusową, udrożni ruch nie tylko podczas porannych korków. Inwestycja kosztowała gdańskiego podatnika niemało, bo 6,5 miliona złotych, ponieważ przebiegała w miejscach, gdzie mamy duże przewyższenia terenu – podkreśliła podczas otwarcia ulicy Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To kolejna inwestycja, już za parę tygodni będziemy się cieszyli z uruchomienia linii tramwajowej dosłownie kilkaset metrów stąd – Nowej Warszawskiej. Wczoraj ogłosiliśmy postępowanie na pierwszy etap „zaprojektuj i wybuduj” Nowej Świętokrzyskiej, więc krok po kroku południowe dzielnice Gdańska, zarówno Jasień, Ujeścisko, Łostowice, Orunia Górna się zmieniają.

Nowa droga przebiega od ul. Lawendowe Wzgórze w kierunku ul. Piotrkowskiej, gdzie połączyła się z istniejącą infrastrukturą drogową.  Ponadto w ramach zadania wybudowano fragment ul. Wieżyckiej. Kierowcy wyjeżdżający z części Ujeściska, położonej na południe od ul. Warszawskiej zyskali drugi wyjazd z dzielnicy.

- Gdańsk się rozwija, a co ważne, rozwija się w sposób zrównoważony. Stawiamy na drogi i komunikację miejską. To jest odcinek  400 metrowy, ale w znaczny sposób ułatwi życie mieszkańcom, dojście do tramwaju, czy dojazd dzieci do szkoły – podkreślił Mateusz Skarbek, radny Koalicji Obywatelskiej.

- Prace przy tej inwestycji rozpoczęły się w lutym i zakończyły zgodnie z terminem w grudniu ubiegłego roku, to ważne zarówno dla nas, jako tych, którzy dotrzymali deklaracji, ale też dla mieszkańców Gdańska, którzy mogą korzystać już z tego rozwiązania. Wydaliśmy na tą inwestycję 6,5 miliona złotych i możemy pochwalić się wysoką jakością wykonanej pracy – powiedział Karol Kalinowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

 Oprócz budowy jezdni i chodników, w zakresie zadania była budowa oświetlenia, kanalizacji deszczowej, a także nasadzenia zieleni, w tym 105 drzew. Wykonawcą zadania była firma Strabag.

- Do realizacji takich ulic, jak i innych inwestycji potrzeba pieniędzy. Mam nadzieję, że te pieniądze z KPO w końcu dotrą do nas i będą służyć nam przy kolejnych inwestycjach miejskich – zaznaczył Bogdan Oleszek, radny Wszystko dla Gdańska.

- Raduje się serce, że mamy ten łącznik, bo jest to bardzo ważne połączenie. Natomiast jest to kropelka w morzu naszych potrzeb dzielnicowych. Ale dzisiaj cieszymy się z tego, co mamy -  z tej inwestycji. Pani prezydent naprawdę dziękuję za dotrzymanie słowa. Podczas spaceru obiecała pani, że ta droga powstanie do końca kadencji. Jest i za to serdecznie dziękuję – powiedział Piotr Lachowski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Ujeścisko Łostowice.

W spotkaniu wziął również przedstawiciel dzielnicy Jasień – Tomasz Torcz, przewodniczący Rady Dzielnicy:

- Każdy kawałek infrastruktury drogowej, komunikacyjnej w południowych dzielnicach jest ważny. Dlatego bardzo się cieszymy z tego i mamy nadzieję, że właśnie ten łącznik między naszymi dzielnicami, między Jasieniem a Ujeściskiem, będzie symbolem współpracy między nami. Nie zapominajmy, że to jest teren Parku Południowego, który również jest bardzo istotny dla nas.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Linie 115, 118, 120, 156, 174, N2, N4: zmiana tras w związku z przedłużeniem ulicy Piotrkowskiej, linia 108 korekta rozkładu jazdy.

- Od godziny 4.30 w czwartek, 5 stycznia autobusy pięciu linii dziennych oraz autobusy dwóch linii nocnych pojadą nowym łącznikiem w kierunku pętli Ujeścisko. Te linie przejeżdżać będą właściwie przez środek osiedla, a dotychczas jeździły ulicą Warszawską, gdzie mieszkańcy musieli dojść. Komunikacja zbliży się teraz do mieszkańców – powiedział Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. -  Częstotliwość kursów w godzinach szczytu wyniesie 4-5 minut, więc zachęcamy wszystkich mieszkańców do korzystania z komunikacji. 

W związku z otwarciem odcinka ul. Piotrkowskiej, od ul. Nowosądeckiej do Lawendowego Wzgórza, od czwartku 05.01.2022 r. zmienione zostaną trasy oraz godziny odjazdów linii autobusowych: 115, 118, 120, 156, 174, N2 i N4. Tymczasowe przystanki „Piotrkowska” 91 i 92 przy ul. Warszawskiej będą zlikwidowane.
Na nowym odcinku ulicy powstały dwie pary przystanków:
- w kierunku al. Havla - „Nowosądecka” 01 i „Lawendowe Wzgórze” 05,
- w kierunku al. Adamowicza - „Nowosądecka” 02 i „Lawendowe Wzgórze” 04.
Linie 115, 118, 120, 156, 174, N2, N4
We wszystkie dni tygodnia pomiędzy przystankami „Kielecka” a „Ujeścisko” w obu kierunkach zmieniona zostanie trasa. Autobusy pojadą ulicami: Warszawską – Piotrkowską – Lawendowe Wzgórze. Na nowej trasie obowiązują wszystkie przystanki: „Piotrkowska” 03 i 04, „Jeleniogórska” 01 i 02, „Nowosądecka” 01 i 02 oraz „Lawendowe Wzgórze” 04 i 05. Dla linii nocnych przystanki te będą „na żądanie”.
Autobusy linii 120 i N2 nie będą już wykonywać zajazdów do przystanku „Szkoła Podstawowa nr 6” 01. Dla linii 156 zajazdy te zostaną utrzymane.
Dla linii 118 przystankiem końcowym (dla wysiadających) będzie „Ujeścisko” 05, a początkowym (dla wsiadających) – „Ujeścisko” 06.
Na linii N2 uruchomiony zostanie nowy kurs w skróconej relacji: Grudziądzka odj. godz. 04:36 à Wrzeszcz PKP odj. godz. 04:43 à Ujeścisko 05:02.

Od czwartku 05.01.2022 r. skorygowane zostaną także godziny odjazdów autobusów linii 108.

MicrosoftTeams image 125

Na tę informację czekało wiele mieszkanek i mieszkańców Gdańska, ogłoszony właśnie został przetarg na realizację I etapu Nowej Świętokrzyskiej w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Otwarcie ofert planowane jest w połowie lutego 2023 r.

- Dzisiaj ogłaszamy przetarg „zaprojektuj i wybuduj” na pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej, trasy biegnącej od pętli autobusowo-tramwajowej do ulicy Kampinoskiej. Na tym terenie przygotowywana jest także inwestycja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – kolei na Gdańsk Południe, inwestycji, przy której ściśle współpracujemy – podkreśliła podczas konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To kluczowa inwestycja, dlatego trasa Nowa Świętokrzyska musi być absolutnie zgrana z inwestycją kolejową. Stąd też konieczność przeprojektowania koncepcji, którą przygotowaliśmy wcześniej. Dzisiaj odpowiedzialni włodarze przede wszystkim stawiają na transport publiczny, dlatego z całego serca wspieramy projekt budowy PKM na Gdańsk Południe.

Nowa Świętokrzyska jest newralgiczną inwestycją dla Gdańska, w tym Oruni Górnej - Gdańska Południe i Ujeściska - Łostowic, które stanowią jeden z najdynamiczniej rozwijających się od kilku lat rejonów Gdańska. Projekt Nowej Świętokrzyskiej jest ściśle powiązany z inwestycją planowaną przez Urząd Marszałkowski w Gdańsku, budową linii kolejowej PKM w kierunku Gdańska Południe. Dlatego też przetarg na Nową Świętokrzyską dotyczy nie tylko samej budowy, ale także przeprojektowania niektórych, dotychczasowych rozwiązań warunkujących przyszłą realizację linii PKM. Zmiany w projekcie będą dotyczyły m.in. przekroju jezdni, a także układu w okolicy pętli Łostowice Świętokrzyska oraz w rejonie Al. Havla. Dzięki takim działaniom możliwa będzie realizacja obydwu zadań inwestycyjnych, które uwzględniają potrzeby zarówno drogowe jak również te, związane z połączeniem kolejowym. Przetarg obejmuje budowę trasy od pętli Łostowice-Świętokrzyska do ul. Kampinoskiej w przekroju 1x2 wraz z budową obiektów inżynierskich. Ponadto przewidywana jest budowa drogi rowerowej, chodników i oświetlenia. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

- Ta inwestycja ma być dla nas wszystkich, którzy mierzymy się z codziennymi trudnościami przejazdów do miejsc pracy i szkoły. Cieszę się bardzo, że miasto Gdańsk odważnie podchodzi do tak dużych inwestycji w tych niełatwych czasach, a wszystko po to, by w południowych Gdańska żyło się łatwiej. By Gdańsk nadal był najcudowniejszym miejscem na świecie – powiedziała Katarzyna Czarniewska, radna Wszystko dla Gdańska.

Do zadań wykonawcy będzie należało pozyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych w tym m.in decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 

- Przewidywany czas na realizację prac projektowych to 73 tygodnie, co oznacza, że wykonawca w tym okresie ma zaprojektować i zdobyć decyzje administracyjne pozwalające na rozpoczęcie robót budowlanych. Sama realizacja to 173 tygodnie, a oba te terminy liczone są od podpisania umowy – informuje Karol Kalinowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Inwestycja będzie dofinansowana w kwocie 65 mln złotych z Rządowego Funduszu Polski Ład.

nowa s wie tokrzyska nowy etap 1 01

 

Pięć ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę ul. Kielnieńskiej. Na realizację zadania zabezpieczono w budżecie 85 mln złotych. Najniższa oferta opiewa na ok. 63,5 mln złotych.

- Już niedługo Osowa zyska nowe oblicze, bo ruszy długo wyczekiwana kompleksowa przebudowa ul. Kielnieńskiej i Nowej Koziorożca - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Cieszy mnie fakt, że aż pięć firm jest zainteresowanych prowadzeniem tych robót i że aż cztery oferty mieszczą się w zabezpieczonych środkach na ten cel.

Ulica Kielnieńska i tzw. ul. Nowa Koziorożca mają stać się wizytówką Osowej. Główna arteria zostanie przebudowana na odcinku od ul. Drawskiej do pętli autobusowej przy Obwodnicy Trójmiasta. Wzdłuż ulicy zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki, a także drogę serwisową, która będzie służyła jako dojazd do przyległych nieruchomości. Dzięki tej inwestycji zdecydowanie zmieni się oblicze Osowej i zwiększy się bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Powstaną też dwa ronda, które polepszą przepustowość dróg.

Ponadto w ramach inwestycji powstanie ok. 500-metrowy odcinek ul. Nowej Koziorożca, który przyjmie charakter zielonego bulwaru z ogrodami deszczowymi. Wzdłuż ulicy planowane są nasadzenia drzew i rabat kwiatowych, a także utworzenie łąk kwietnych. Wybudowany zostanie chodnik, a także ciąg pieszy z dopuszczonym ruchem rowerowym.

Ta inwestycja wiąże się z bardzo dużą przebudową sieci podziemnych, w tym uregulowaniem gospodarki wodnej i deszczowej. W zakresie zadania znalazła się m.in. budowa kanalizacji deszczowej, budowa oświetlenia oraz przebudowa kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej, gazowej. Realizacja inwestycji potrwa ok. 26 miesięcy od daty podpisania umowy.

Otwarcie ofert odbyło się w środę, 21 grudnia. Wpłynęło pięć ofert, które są obecnie analizowane:

  1. PORR S.A. – 108 778 740,00 zł       
  2. Budimex S.A. – 68 606 944,00 zł   
  3. STRABAG Sp. z o.o – 83 158 820,94 zł     
  4. Konsorcjum firm, lider: Polimex Infrastruktura Sp.z.o.o  – 63 564 965,71 zł    
  5. Kruszywo Sp. z o.o – 63 793 333,34 zł     

Inwestycja będzie realizowana przy dofinansowaniu z programu - Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Dofinansowanie z Polskiego Ładu do robót budowlanych wynosi 80,7 mln zł, co stanowi 95 % kosztów prac.

Na ukończeniu są prace montażowe nowych tablic SIP na gdańskich przystankach autobusowych i tramwajowych. W tym tygodniu planowane jest rozpoczęcie odbiorów 75 tablic.

Od kilku tygodni mieszkańcy i pasażerowie gdańskiej komunikacji mogli zauważyć pojawiające się na niektórych przystankach nowe tablice Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP). W tym tygodniu planowane jest rozpoczęcie odbiorów 75 nowych tablic, które pojawiły się m.in. na przystankach przy Przychodni Morena, Galerii Bałtyckiej, Operze Bałtyckiej, Bramie Wyżynnej czy Szpitalu na Zaspie. Z nowych tablic ucieszą się także pasażerowie korzystający m.in. z przystanków Gospody, Harfowa czy Bażyńskiego.

Wykonawcą robót jest firma GMV INNOVATING SOLUTIONS Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 8,7 mln złotych. Oprócz samych tablic SIP w zakresie zadania znalazło się także wykonanie niezbędnej instalacji teletechnicznej oraz podłączenie ich do Systemu Informacji Pasażerskiej TRISTAR. Dodatkowo firma wykonała aplikację służącą do zarządzania nowymi tablicami, umożliwiającą również podłączenie do niej funkcjonujących już tablic oraz dalszą rozbudowę sieci tablic SIP. W zakresie wykonawcy było  także dostarczenie serwerów.

W przypadku kilku tablic m.in. na ul. Spacerowej, Guderskiego czy Platynowej  z uwagi na warunki przedstawione przez Energę w umowach o dostarczenie sieci elektroenergetycznej (m.in. terminy realizacji), włączenie tablic nastąpi w nieco późniejszym czasie.  Z kolei w okolicy ul. Chłopskiej ze względu na konieczność zwiększenia zakresu projektowego przyłączy do systemu Tristar, 9 tablic na 4 przystankach powstanie wiosną 2023 r. 

Zadanie jest częścią wieloletniej i wieloetapowej inwestycji Gminy Miasta Gdańska realizowanej pod wspólną nazwą „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej” (GPKM).

Zdjęcie: gdansk.pl

20221214 tablica informacyjna sip 004 949x633