Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - Budowa wiaduktu Biskupia Górka

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: RODO

Wiadukt Biskupia Górka

 

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska działająca jako Zamawiający w imieniu Gminy Miasta Gdańska, przystąpiła do realizacji zadania, polegającego na budowie wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku zlokalizowanego w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha, stanowiącego główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową 91, prowadzącą na południe kraju wraz z przebudową układu drogowego.

 INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE 

Beneficjent: Gdańsk – Miasto na prawach powiatu
Partner: Nie dotyczy
Jednostka Realizująca Projekt: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Umowa o dofinansowanie:

nr POIS.04.02.00-00-0024/16-00 z dnia 05.04.2017 r.

Całkowita wartość Projektu: 138 469 158,91 zł
Koszt kwalifikowalny: 138 463 008,91 zł
Koszt niekwalifikowalny: 6 150,00 zł
Maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE: 117 693 557,57 zł
Poziom dofinansowania: 85% wydatków kwalifikowalnych
Okres kwalifikowania wydatków: od 01.01.2014 r. do 31.12.2019 r.
Źródło dofinansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Program:

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020

Oś Priorytetowa: IV. Infrastruktura drogowa dla miast
Działanie:

4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T
i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego

Instytucja Zarządzająca: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju
Instytucja Pośrednicząca: Centrum Unijnych Projektów Transportowych
Okres realizacji rzeczowej projektu: 01.01.2016 r. - 31.12.2019 r.

Cele projektu
Głównym celem projektu  jest zwiększenie dostępności transportowej Gdańska i portu morskiego w Gdańsku.

Oczekiwane rezultaty projektu
W wyniku realizacji Projektu założono następujące efekty:
- wzrost średniej prędkości oraz skrócenie średniego czasu podróży w transporcie indywidualnym,
- poprawa warunków ruchu w obszarze śródmiejskim Gdańska,
- poprawa płynności ruchu na wiadukcie Biskupia Górka i na drogach dojazdowych do niego,
- zmniejszenie uciążliwości akustycznej i zanieczyszczeń w rejonie zabudowy mieszkaniowej wzdłuż Traktu św. Wojciecha,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na Trakcie św. Wojciecha,
- usprawnienie połączenia komunikacyjnego z ważnymi celami podróży (port morski, zakłady pracy, szkoły, obiekty użyteczności publicznej itp.),
- umożliwienie przedłużenia linii kolejowej 250 do Pruszcza Gdańskiego.

WIĘCEJ INFORMACJI O PROJEKCIE>>>

Zadanie podzielone zostało na dwie części:

ZADANIE 1 budowa wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku zlokalizowanego
w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha, stanowiącego główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową 91 prowadząca na południe kraju wraz z przebudową układu drogowego. Zadanie 1 będzie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Zakres robót budowlanych:

- rozbiórka istniejącego wiaduktu i budowa nowych wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha,
- przebudowa odcinka ulicy Trakt Św. Wojciecha, Okopowej, Zaroślak, Toruńskiej;
- przebudowa skrzyżowania ulic Trakt Św.Wojciecha-Okopowa-Toruńska oraz ulic Trakt Św. Wojciecha-Zaroślak;
- przebudowa układu drogowego wokół Baszty Białej;
- budowa odcinka ulicy nowe Podwale Grodzkie;
- budowa mostu nad Kanałem Raduni;
- budowa murów oporowych;
- budowa i przebudowa uzbrojenia podziemnego;
- zakup i montaż urządzeń dla monitoringu wizyjnego, monitoring wind, transmisja danych dla systemu TRISTAR z tablicami SIP.

W ramach ZADANIA 1 - budowa wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku, przewiduje się:
1) przebudowę układu drogowego wraz ze skrzyżowaniami, w tym:
● ul. Trakt Św. Wojciecha – Okopowa na odcinku od ul. Zaroślak w kierunku Centrum;
● łącznica zachodnia do ul. Nowe Podwale Grodzkie;
● łącznica wschodnia do ul. Okopowej;
● ul. Zaroślak odcinek do mostu nad Kanałem Raduni;
● przejście nad mostem nad Kanałem Raduni – odcinek od ul. Trakt Św. Wojciecha
do ul. Zaroślak;
● ul. Spadzista – odcinek od ul. Zaroślak;
● ul. Toruńska – odcinek od ul. Trakt Św. Wojciecha;
● ul. Nowe Podwale Grodzkie od strony Centrum w kierunku Augustyńskiego;
● ul. Okopowa od ul. Nowe Podwale Grodzkie ( w rejonie ul. Augustyńskiego)
do ul. Toruńskiej;
● Rondo Baszta – wyniesione skrzyżowanie wokół baszty o długości ok. 43,97 m -
nawierzchnia pieszo – jezdnia z nowej kostki kamiennej płomieniowanej;
● ul. Augustyńskiego odcinek od CKU do ronda Baszta;
● zjazd z Traktu Św. Wojciecha;
● ul. Św. Trójcy – odcinek od ul. Okopowej;
● dojazd do parkingu od ul. Okopowej;
● zjazdy z Traktu Św. Wojciecha o nawierzchni kostki betonowej koloru grafitowego;


2) Budowę obiektów mostowych:


● Wiadukt na torami kolejowymi w ciągu ul. Trakt Św. Wojciecha.
W miejscu istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi, w ramach rozbudowy Traktu Św. Wojciecha przewiduje się budowę nowego wiaduktu o trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których będą podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztów zespolonych
z żelbetową płytą pomostu. Konstrukcja wiaduktu pozwala na etapowanie jego budowy. Przewiduje się wybudowanie w pierwszej kolejności dwóch dźwigarów od strony wschodniej i konstrukcji pomostu pomiędzy nimi. W tym czasie ruch odbywać się będzie po istniejącym obiekcie.
Następnie ruch zostanie przeniesiony na nowy obiekt a w miejsce rozebranego istniejącego obiektu zostanie dobudowany trzeci dźwigar łukowy oraz pomost dla drugiej jezdni.

Charakterystyczne parametry wiaduktu:
- klasa obciążenia „A”
- rozpiętość teoretyczna - 104 m
- szerokość całkowita - 37,69 m
- rozstaw osiowy dźwigarów łukowych
- szerokość pomostu:
* wiadukt zachodni – 19, 86 m
* wiadukt wschodni – 17,50 m
- szerokość jezdni dla każdego z kierunków - 3 x 3,25 + 0,5 m (opaska)
- szerokość ciągu pieszo – jezdnego ( wiadukt wschodni) – 3,0 m
- szerokość ścieżki rowerowej ( wiadukt zachodni) – 2,5 m
- szerokość ciągu pieszego ( wiadukt zachodni) – 2, 0m

● Wiadukty nad ul. Nowe Podwale Grodzkie
Nad ul. Nowe Podwale Grodzkie przewiduje się wykonanie obiektów w postaci ram żelbetowych osobną konstrukcją nośną dla każdej jezdni. Dla jezdni zachodniej zaprojektowano ramę dwuprzęsłową,dla jezdni wschodniej ramę jednoprzęsłową.

Charakterystyczne parametry wiaduktu ( kierunek Orunia):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna ( w osi niwelety) – 20,91 m + 14,18 m
-długość całkowita płyty nośnej - 35,69 m
-szerokość całkowita zmienna 18,79 – 17,44 m
-szerokość jezdni 3x3,25 m + 0,5 m(opaska)
-szerokość ścieżki rowerowej 2,5 m
-szerokość ciągu pieszego 2,0 m

Charakterystyczne parametry wiaduktu ( kierunek Centrum):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna ( w osi niwelety) – 18,04 m
-długość całkowita płyty nośnej – 18,28 m
-szerokość całkowita zmienna 15,19 – 15,53 m
-szerokość jezdni 3x3,25 m + 0,5 m(opaska)
-szerokość ciągu pieszo-jezdnego 3,0 m


● Estakady dojazdowe do wiaduktu wraz z murami oporowymi
Dojazd do wiaduktów nad ul. Nowe Podwale Grodzkie od strony północnej stanowią estakady o konstrukcji sprężonej osobno dla każdej jezdni.

Charakterystyczne parametry estakady zachodniej ( kierunek Orunia):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna ( w osi środkowego dźwigara ) – 2x30 m
-szerokość całkowita - 17,23 m
-szerokość jezdni 3x3,25 m + 0,5 m(opaska)
-szerokość ścieżki rowerowej 2,5 m
-szerokość ciągu pieszego 2,0 m

Charakterystyczne parametry estakady wschodniej ( kierunek Centrum):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna ( w osi środkowego dźwigara ) – 27m+36m+27 m
-szerokość całkowita - 15,53 m
-szerokość jezdni 3x3,25 m + 0,5 m(opaska)
-szerokość ciągu pieszo -jezdnego 3,0 m


● Most przez Kanał Raduni
Obiekt stanowi dojazd od Traktu Św. Wojciecha do ul. Zaroślak.

Charakterystyczne parametry estakady wschodniej ( kierunek Centrum):
-klasa obciążenia „A”
-rozpiętość teoretyczna przęseł – 18,5 m
-długość całkowita – 19,33 m
-szerokość całkowita - 16,74 m
-szerokość jezdni na obiekcie – 2x3,0m+3,5m+ 2x0,2 m(opaska)
-szerokość ciągu pieszo -jezdnego 2x2,0 m

• uzbrojenie terenu;
• zieleń;
• elementy małej architektury.


ZADANIE 2 budowa parkingu wielopoziomowego zlokalizowanego w rejonie wiaduktu Biskupia Górka przy ul. Okopowej.

1. Charakterystyczne parametry parkingu
Obiekt garażu otwartego jest budynkiem wolnostojącym.

Powierzchnia zabudowy – 2 617 m2
Powierzchnia całkowita – 15 510 m2
Powierzchnia użytkowa – 14 974 m2
Kubatura – 87 082 m3
Łączna ilość miejsc postojowych – 475

• instalacje;
• monitoring.

Planowany termin zakończenia realizacji to IV kwartał  2020 r.

Główny serwis Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko: www.pois.gov.pl
Elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej: http://www.pois.gov.pl/nieprawidlowosci

Mechanizm zgłaszania potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć finansowych w wykorzystaniu środków unijnych:
Informacje szczegółowe: www.cupt.gov.pl
Formularz na stronie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju: www.mrr.gov.pl
Adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Wizualizacja



Widok przed rozpoczęciem realizacji





Aktualizacja 12.07.2019 r.

W poniedziałek 15 lipca, po porannym szczycie komunikacyjnym wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu na Trakcie św. Wojciecha. Na 40-metrowym odcinku Traktu św. Wojciecha w pobliżu stacji paliw nastąpi zawężenie drogi. W obu kierunkach kierowcy będą mogli poruszać się po jednym pasie jezdni. Taka organizacja ruchu potrwa do 26 lipca.

trakt sw 12 07

 

WiaduktBG 07 19 1



Aktualizacja, 11.06.2019 r.

W związku z planowanymi pracami przy betonowaniu wiaduktu, w piątek (14.06) w godzinach nocnych nastąpi zawężenie jezdni na 50-metrowym odcinku w obrębie skrzyżowania ul. Trakt św. Wojciecha z ul. Zaroślak. Prace prowadzone będą w godzinach 23.00 – 5.00. W obrębie skrzyżowania ruch odbywać się będzie wahadłowo. Po zakończeniu prac, ok. godziny 5.00 przywrócona zostanie obowiązująca obecnie organizacja ruchu. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, termin prac może zostać przełożony.

Aktualizacja 06.06.2019 r.

Podwieszono dolny ruszt konstrukcji stalowej do dźwigarów łukowych wiaduktu nad torami kolejowymi oraz zamontowano na nim płyty prefabrykowane. Trwa montaż zbrojenia płyty ustroju nośnego, zaś jej betonowanie zaplanowano na przełom czerwca i lipca.

Zabetonowano płytę ustroju nośnego wiaduktu nad ulicą Nowe Podwale Grodzkie, trwają przygotowania do ułożenia na niej papy termozgrzewalnej oraz ustawienia krawężników w linii kap chodnikowych.

Trwa budowa nasypu drogowego od strony dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce, na wykonanej części nasypu ułożono pierwsze warstwy podbudowy z masy bitumicznej.

Wykonano płytę przejściową na moście nad kanałem Raduni. Trwają przygotowania do końcowych prac ziemnych przy moście.

WBGorka 05 19 1

Aktualizacja 19.04.2019 r.

Czytaj więcej .....